سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آرمانشهر - وبلاگ خبری تحلیلی شهرسازی
درباره



آرمانشهر - وبلاگ خبری  تحلیلی شهرسازی


مدیر وبلاگ : عبادی[104]
نویسندگان وبلاگ :
نادر ناظمی شیروان[0]

شهرسازی، دانش خوبی ست اما شغل خوبی نیست و گاهی با بدترین اشکال و صفات نامطلوب در حوزه ی اجرایی ترکیب می شود. تاثیرگذاری مثبت در جهت بهبود مطوبیت ها، مهمترین اتفاق خوشایند این رشته است. مسعود عبادی / کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری masoud.ipm@gmail.com sharp.iaic@gmail.com
آهنگ وبلاگ

جوانی را سفر کردیم تا مرگ     نفهمیدیم به دنبال چه هستیم                          عجب اشفته بازاریست دنیا       میان انچه باید باشدو نیست                            عجب فرسوده دیواریست دنیا     عجب خواب پریشانیست دنیا                            عجب دریای طوفانیست دنیا       عجب بیهوده تکراریست دنیا

                                                                                                               (دکتر علی شریعتی)


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبادی 86/10/3:: 12:44 صبح     |     () نظر

انکه می خواهد روزی پریدن اموزد نخست می باید ایستادن  راه رفتن دویدن و بالا رفتن اموزد.پرواز را با پرواز اغاز نمی کنند.(نیچه).

 

 

م.س

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبادی 86/10/3:: 12:22 صبح     |     () نظر

اگر اندازه غول باشم
یا قد بادام کوچولو
وقتی چراغ خاموش بشه
هم قد همدیگه می شیم.
پولدار بشیم مثل یه شاه
وقتی چراغ خاموش بشه
ارزشمون یکی می شه
سیاه و قرمز و بنفش
نارنجی و زرد و سفید
وقتی چراغ خاموش بشه
فقیر بشیم مثل گدا
همه یه رنگ دیده می شیم
شاید بهتر باشه خدا
برای درست کردن کارا
چراغ ها رو خاموش کنه
.

( جاجرمی)


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبادی 86/10/2:: 8:49 عصر     |     () نظر

بر سر گور کشیشی در کلیسای وست مینستر نوشته شده است:(( کودک که
بودم می خواستم دنیا را تغییر دهم.بزرگتر که شدم متوجه شدم دنیا خیلی بزرگ است من باید انگلستان را تغییر دهم.بعدها انگلستان را هم بزرگ دیدم و تصمیم گرفتم شهرم را تغییر دهم.در سالخوردگی تصمیم گرفتم خانواده ام را متحول کنم.اینک که در استانه مرگ هستم می فهمم که اگر روز اول خودم را تغییر داده بودم،شاید می توانستم دنیا را هم تغییر دهم.))

 

 

نویسنده: نیکا

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبادی 86/10/2:: 12:0 صبح     |     () نظر
 

شهرسازی چیست؟

این رشته ای که توش قبول شدی اصلا میدونی چیه؟

در سال 1400 هجری شمسی، جمعیت کشور ما به 120 میلیون نفر خواهد رسید که 80 درصد این 120 میلیون نفر در شهرها ساکن می‌شوند. یعنی کمتر از 20 سال دیگر کشور ایران حدود 96 میلیون شهرنشین خواهد داشت. حال سؤال اینجاست که آیا برای اسکان و فراهم نمودن امکانات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این 96 میلیون نفر برنامه‌ریزی کرده‌ایم؟ در حال حاضر چطور؟ آیا شهرهای ما از حداقل استانداردهای جهان برخوردارند؟ به راستی چه افرادی می‌توانند طرحی جامع برای شهرها و شهرک‌ها ارائه دهند و در آرامش روحی و جسمی شهرنشینان نقش مؤثری داشته باشند؟
بدون شک چنین کاری از عهدة متخصصان یک رشته برنمی‌آید، بلکه برای ساماندهی یک شهر نیاز به همکاری و همفکری اقتصاددانان، جامعه‌شناسان، معماران، مهندسین عمران، جغرافی‌دانان و کارشناسان رشته‌های متعدد دیگر است.
در این میان متخصص شهرسازی به عنوان سیاستگذار و مدیر متخصص ، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. متخصص شهرسازی فردی است که می‌تواند در زمنیه طراحی شهری یا برنامه‌ریزی شهری فعالیت کرده و عامل توسعه شهری شود.
دانش شهرسازی‌ به‌ بررسی‌ کلیه‌ تحولات‌ اجتماعی‌، اقتصادی‌، سیاسی‌ و فیزیکی‌ یک‌ شهر می‌پردازد و تلاش‌ می‌کند که‌ روابط‌ موجود در یک‌ شهر را در قالب‌ یک‌ نظام‌ هماهنگ‌، مدیریت‌ و سازماندهی‌ کند و متخصص‌ شهرسازی‌ نیز کسی‌ است‌ که‌ با مطالعه‌ و بررسی‌ روابط‌ اجتماعی‌، اقتصادی‌، سیاسی‌ و فرهنگی‌ حاکم‌ در شهر، برنامه‌ای‌ بسامان‌ و مطبوع‌ برای‌ یک‌ شهر ارائه‌ می‌دهد. برنامه‌ای‌ که‌ تصویرگر سیمای‌ شهر در آینده‌ است‌.
در این‌ رشته‌ حداقل‌ 6 محور اصلی‌ وجود دارد که‌ در برنامه‌ریزی‌ و طراحی‌ شهر سرنوشت‌ ساز است‌. این‌ 6 محور عبارتند از:
ـ برنامه‌ریزی‌ شهری‌ که‌ عمدتاً بر روی‌ کاربری‌ اراضی‌ متمرکز است‌؛ یعنی بررسی‌ می‌کند که‌ ما چگونه‌ فضا و پهنة‌ شهر را به‌ فعالیت‌های‌ مختلف‌ اعم‌ از صنعتی‌، تجاری‌ و مسکونی‌ اختصاص‌ دهیم‌.
ـ برنامه‌ریزی‌ حمل‌ و نقل‌
ـ برنامه‌ریزی‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌؛ چون‌ در شهر تنها موضوع‌ مورد بررسی‌ فیزیک‌ شهر نیست‌ بلکه‌ مسأله‌ مهم‌، جامعه‌ شهری‌ و انسان‌هایی‌ هستند که‌ در این‌ محیط‌ زندگی‌ می‌کنند. به‌ عبارت‌ دیگر برای‌ اقشار مختلف‌ که‌ امکانات‌ اجتماعی‌، اقتصادی‌ و فرهنگی‌ دارند یا برای‌ اقوام‌ مختلفی‌ که‌ در مکان‌های‌ مختلف‌ یک‌ شهر زندگی‌ می‌کنند، باید برنامه‌ریزی‌ شود.
ـ برنامه‌ریزی‌ شبکه‌های‌ زیرساختی‌ مثل‌ آب‌، برق‌ و تلفن‌
ـ برنامه‌ریزی‌ محیط‌ زیست‌ که‌ به‌ بررسی‌ خطرات‌ محیط‌ زیست‌ مثل‌ سیل‌ و زلزله‌ می‌پردازد و برای‌ مقابله‌ با این‌ سوانح‌ برنامه‌ریزی‌ می‌کند و تأثیرات‌ سوئی‌ را که‌ انسان‌ بر محیط‌ زیست‌ می‌گذارد مطالعه‌ می‌کند.
ـ طراحی‌ شهری‌ که‌ به‌ طراحی‌ سه‌بعدی‌ شهر پرداخته‌ و محور توجه‌ آن‌ مناسبات‌ انسان‌ با محیط‌ فیزیکی‌ خود است‌. در واقع‌ در طراحی‌ شهری‌ انسان‌ با تمام‌ خصوصیات‌ جسمی‌، روحی‌ و معنویش‌ مطرح‌ است‌ و هدف‌ آن‌ نیز ارتقای‌ کیفیت‌ شهر می‌باشد.
توانایی‌های‌ لازم ‌:
دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید با طراحی‌ و مفاهیم‌ هنری‌ مثل‌ روانشناسی‌ رنگ‌ها آشنا باشد و در عین‌ حال‌ به‌ مفاهیم‌ تکنیکی‌ و اصول‌ فنی‌ کار مثل‌ نقشه‌برداری‌، رسم‌ فنی‌، پرسپکتیو، هندسه‌ فضایی‌، مدلسازی‌، ریاضی‌ و مسائل‌ انسانی‌ و اجتماعی‌ مثل‌ مبانی‌ جامعه‌شناسی‌ علاقه‌مندباشد. و بداند که‌ در طی‌ تحصیل‌ باید کارهای‌ تحقیقاتی‌ و عملی‌ بسیاری‌ انجام‌ دهد.
در ضمن‌ رشته‌ شهرسازی‌ نیاز به‌ مطالعه‌ زیاد، کارهای‌ فیزیکی‌ گسترده‌ و برداشت‌های‌ میدانی‌ بسیاری‌ دارد به‌ همین‌ دلیل‌ دانشجو باید وقت‌ زیادی‌ را به‌ آن‌ اختصاص‌ دهد. همچنین‌ باید قدرت‌ تحلیل‌ بالایی‌ داشته‌ و در طراحی‌ زبردست‌ باشد.
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :
کشور ما برای‌ توسعه‌ شهری‌ و منطقه‌ای‌ نیاز به‌ 50 هزار برنامه‌ریز شهری‌ و منطقه‌ای‌ دارد؛ یعنی اگر ما بخواهیم‌ به‌ قافله‌ توسعه‌ جهانی‌ نزدیک‌ شویم‌ باید بحث‌ برنامه‌ریزی‌ را باور داشته‌ و در این‌ زمینه‌ سرمایه‌گذاری‌ نماییم‌ تا بتوانیم‌ مثل‌ کشور کره‌ با استفاده‌ از منابع‌ برنامه‌ریزی‌، عقب‌ماندگی‌ خود را جبران‌ کنیم‌. اما متأسفانه‌ در حال‌ حاضر توانایی‌های‌ متخصصان‌ این‌ رشته‌ در فرهنگ‌ عمومی‌ جامعه‌ شناخته‌ شده‌ نیست‌ و مسؤولان‌ بین‌ معماری‌ و شهرسازی‌ تمایزی‌ قائل‌ نمی‌شوند. در حالی‌ که‌ دانش‌ معماران‌ در حد بنا است‌ و آنها در مقیاس‌ کلان‌ مداخله‌ نمی‌کنند؛ یعنی‌ یک‌ شهر یا یک‌ منطقه‌ را با تمامی‌ ویژگی‌ها و خصوصیات‌ اجتماعی‌، انسانی‌، اقتصادی‌، فرهنگی‌ و فیزیکی‌ آن‌ مطالعه‌ نمی‌کنند و به‌ همین‌ دلیل‌ نمی‌توانند در برنامه‌ریزی‌ یا طراحی‌ شهری‌ موفق‌ باشند.


وقتی شهر را می سازی، روز هم باید داشته باشی...
اولین بار سال 1949 پروفسور کارلوس ماریا دلاپائولرا، استاد دانشگاه بوینوس آیرس آرژانتین، 8 سپتامبر را به عنوان روز جهانی شهرسازی بنیانگذاری کرد و امسال 56 سالی ست که این روز را در بیش از 40 کشور دنیا جشن می گیرند. کشورهایی مثل کانادا، جامائیکا، استرالیا، ایالات متحده، هلند، انگلستان، سریلانکا، پاکستان و... از این جمله هستند کشور ما از دوسال گذشته به جمع این کشورها پیوسته است.

 

از گستردگی رشته سرت سوت نکشید؟

 

نویسنده: نیکا


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبادی 86/10/2:: 12:0 صبح     |     () نظر

 

 شهرنشینی   

    یکی از ویژگی های بارز دنیای امروز حرکت به سمت شهری شدن و گسترش روز افزون شهرنشینی و افزایش تعداد شهرها ست، دنیای ما درآستانه غلبه الگوی سکونت شهری بر اجتماعات پیشین است. بسیاری از کشورهایی که تا نیم قرن پیش جمعیتی غالبا روستایی داشتند، اکنون در حال تغییر و تبدیل به جوامع شهرنشین هستند. این روند در همه کشور های جهان ،علی رغم تفاوت در سرعت، کیفیت، علل و عوامل و پیامدهای ناشی از شهر شدن در حال وقوع است،هرچند برخی کشورها مانند سنگاپور و کویت به سطح اشباع شهرنشینی رسیده اند و تمام جمعیت آنها در نقاط شهری ساکن هستند،در مقابل کشورهایی هم وجود دارند که بیش از سه چهارم جمعیت آنها در روستاها زندگی می کنند.

     زندگی در محیط های شهری هم در جوامع در حال گذار و جوامع سنتی که تغییرات اقتصادی و اجتماعی به کندی انجام می شود و هم در جوامع پیشرفته که تغییرات جزء ذاتی آنها می باشد ولی درعین حال ساز و کارهای لازم جهت حفظ تعادل و نهادینه شدن تحولات به وجود آمده است و در حقیقت در این جوامع دریچه های اطمینان بسیاری جهت تخلیه فشارها و تنش های ناشی از تغییرات یادشده وجود دارد در نتیجه تحولات اجتماعی به صورت متعادلی صورت می گیرد، اما حتی در این جوامع نیز تغییرات اجتماعی در جوامع شهری چشمگیر تراز سایر نقاط است.

      از پدیده شهرنشینی تعاریف گوناگونی ارائه شده است که این خود مؤید ماهیت پیچیده و چند وجهی شهرنشینی است نگاه و تعریف این پدیده در علوم اجتماعی مانند جامعه شناسی،جغرافیا، برنامه ریزی شهری با تفاوت ها یی همراه است.

به طور خلاصه می توان از پدیده شهرنشینی و شهر به شرح زیر تعریف کرد

شهر و شهرنشینی به عنوان تسلط امر تراکم در همه سازمانها،مؤسسات و واحدهای مسکونی و افزایش جمعیت مکان های ویژه.

کانون اصلی عرضه خدمات به جمعیت متراکم در شهر و منطقه نفوذ آن.

شهر به عنوان تمرکز فعالیت های غیر کشاورزی در سکونت گاه های انسانی.

شهر به عنوان تسلط شیوه خاص زندگی و بیانگر سیر مدنیت و تمدن جوامع انسانی.    

شهر به عنوان مکان استقرار کثیری از مردم بر رفتار ساکنان خود محدودیت های فراوانی را تحمیل می کند به تمایلات و رفتارهای فرد در حضور سایرین تحت تأثیر حضور آنها شکل می گیرد،رفتار فرد درگیر در رابطه اجتماعی،نسبت به رفتار فردی که در رابطه ای اجتماعی درگیر نیست،تابع درجه بالاتری از محدودیت بیرونی ناشی از دیگران است.هرچه شمار روابط اجتماعی فرد افزایش یابد، محدودیت بیرونی از جانب دیگران بر رفتارش افزایش می یابد. 

منبع: درآمدی بر جامعه شناسی شهر :انسان و شهر- نقدی،اسدا...- جغرافیای اجتماعی شهرها-شکویی حسین- آناتومی جامعه- رفیع پورفرامرز

محقق:حسان 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبادی 86/10/1:: 2:3 عصر     |     () نظر

طی پژوهشهایی که انجام شد معلوم گردید که "مسجدسلیمان"یکی از شهرهایی است که افراد تحصیل کرده در آنجا زیاد است ولی تعداد خودکشی هم  در آنجا آمار قابل توجهی دارد که با توجه به متضاد بودن این دو مورد این نکته ی قابل توجهی بود و این امر از نظر قوانین اجتماعی قابل توصیح نبود.

با پژوهش های صورت گرفته آشکار شد که به علت واقع بودن این شهر بر روی منابع نفت و گاز و متصاعد شدن گازهای سمی از آن که عامل افسردگی است موجب خودکشی مردم آن می شده است.

نتیجه: هنگامی که ما چه در گرایش کاری خود و چه در مراحل دیگر زندگی به یک مانع برخورد میکنیم بهتر است که آن را از جهات دیگر هم بررسی کنیم. 

نویسنده:SAM


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبادی 86/10/1:: 1:20 صبح     |     () نظر
<   <<   6   7      >