سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آرمانشهر - وبلاگ خبری تحلیلی شهرسازی
درباره



آرمانشهر - وبلاگ خبری  تحلیلی شهرسازی


مدیر وبلاگ : عبادی[104]
نویسندگان وبلاگ :
نادر ناظمی شیروان[0]

شهرسازی، دانش خوبی ست اما شغل خوبی نیست و گاهی با بدترین اشکال و صفات نامطلوب در حوزه ی اجرایی ترکیب می شود. تاثیرگذاری مثبت در جهت بهبود مطوبیت ها، مهمترین اتفاق خوشایند این رشته است. مسعود عبادی / کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری masoud.ipm@gmail.com sharp.iaic@gmail.com
آهنگ وبلاگ

خیلی اوقات از خیلی افراد با خیلی روزنامه ها یا خیلی مقالات شنیده ایم که مشهد، گریبانگیر مشکلات زیادی است. ترافیک، آلودگی، اسکان غیر رسمی، مشکلات مالی شهرداری، نابرابری در توزیع امکانات و...

اما موضوع راهبردی تری هست که در این نوشته به آن می پردازیم : برنامه ریزی حمل و نقل شهری

 

مترو تهران

یکی از اساسی ترین موضوعات شهر ما، موضوع حمل و نقل است که جز با استعانت از دانش برنامه ریزی شهری، حل شدنی نخواهد بود. در 3 محور کلی، پیشنهاداتی که حاصل از چند پژوهش است بیان می شود:

1- با توجه به مهاجر پذیر بودن شهر مشهد در دهه های اخیر، لزوم یک سیستم حمل و نقل پایدار، احساس می شود.(قبل از اینکه دچار انفجار جمعیتی مثل تهران شویم)

2- از آنجا که سازمان حمل و نقل و ترافیک و قطار شهری، خارج از حوزه ی اختیارات طرح جامع در خصوص مکان یابی ایستگاهها و خطوط عمل می کنند، بهتر است موضوع حمل و نقل هوشمند شهری را جدی بگیرند که رهنمود اصلی آن فاصله ی نزدیک کاربری های جاذب سفر به ایستگاههای حمل و نقل عمومی - به خصوص مترو - است. در این صورت مراکز خرید ماهیانه و هفتگی می تواند در نزدیکی ایستگاههای مترو مکان گزینی شود یا بالعکس. با این شرایط، تعداد زیادی از سفرهای اضافی درون شهری کاهش می یابد.

3- خطوط مترو، می توانند محور توسعه باشند و نباید صرفا حمل و نقل مسافر را انجام دهند. کاربری های زیادی می توانند در ارتباط با محورهای حمل و نقل شکل بگیرند. زمانی که خط مترو از یک خیابان عبور می کند، اولین تاثیر را بر قیمت زمین می گذارد.شایسته است شهرداری مشهد در خصوص صدور پروانه های صنفی، اولویت اول را در کاربری های تجاری قرار دهد تا هم ارزش افزوده ی زمین حفظ شود و هم منبع درآمدی برای شهرداری و مردم باشد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبادی 91/2/26:: 2:0 عصر     |     () نظر