سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آرمانشهر - وبلاگ خبری تحلیلی شهرسازی
درباره



آرمانشهر - وبلاگ خبری  تحلیلی شهرسازی


مدیر وبلاگ : عبادی[104]
نویسندگان وبلاگ :
نادر ناظمی شیروان[0]

شهرسازی، دانش خوبی ست اما شغل خوبی نیست و گاهی با بدترین اشکال و صفات نامطلوب در حوزه ی اجرایی ترکیب می شود. تاثیرگذاری مثبت در جهت بهبود مطوبیت ها، مهمترین اتفاق خوشایند این رشته است. مسعود عبادی / کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری masoud.ipm@gmail.com sharp.iaic@gmail.com
آهنگ وبلاگ

کوچه ی نوغان مشهد ، از قدیمی ترین (نوستالژیک ترین) فضاهای عمومی شهر مشهد است که به دلیل فرآیندهای متوالی جابه جایی جمعیت در بافت قدیم مشهد ، دستخوش تغییرات زیادی گردیده است . این کوچه در قدیم ، دارای چندید کاروانسرا و مسجد قدیمی بوده و در انتهای آن دروازه ی ورود به مشهد ،  تعبیه بوده است . از ویژگیهای دیگر این فضا در قدیم می توان به وجود تجهیزات شهری مانند حمام و آب انبار اشاره کرد .

در حال حاضر ، نوغان تبدیل به یک راسته ی تجاری پر رفت و آمد تبدیل شده که روزانه محل انجام تعاملات اجتماعی افراد زیادی است . بافت مسکونی و قدیمی نوغان ، جای خود را به زمین های تسطیح شده ی آماده ی نوسازی داده است و کالبد باقیمانده ی آن ، به خانه های زواری و سوئیتهای اقامتی تبدیل شده است .

خوشبختانه در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی اطراف حرم مطهر امام رضا (ع)، این راسته با کارکرد قدیمی خود (خدمات زائرین) حفظ گردیده است . هرچند کالبد آن تغییر خواهد کرد ، اما نقش قدیمی آن که خدمات زائرین بوده است ، می تواند دوباره احیا شود . لازم به ذکر است ، نوغان ، تنها فضایی ست که در طرح تفصیلی مذکور ، حفظ شده است .

طی کردن ابتدا تا انتهای نوغان با پای پیاده ، کمتر از 10 دقیقه طول می کشد . پیشنهاد می کنم حتما از این کوچه ی قدیمی ، دیدن کنید!

نوغان- مشهد


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبادی 90/7/21:: 8:41 صبح     |     () نظر

بالاخره بعد از گذشت حدود 2 سال ، تصمیم بر این شد وبلاگ دانشجویان ورودی سال 86 شهرسازی دانشگاه آزاد مشهد ، به روز بشه . البته با موضوعات کاملا تخصصی و گاهی گوناگون .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبادی 90/7/20:: 9:2 صبح     |     () نظر