سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آرمانشهر - وبلاگ خبری تحلیلی شهرسازی
درباره



آرمانشهر - وبلاگ خبری  تحلیلی شهرسازی


مدیر وبلاگ : عبادی[104]
نویسندگان وبلاگ :
نادر ناظمی شیروان[0]

شهرسازی، دانش خوبی ست اما شغل خوبی نیست و گاهی با بدترین اشکال و صفات نامطلوب در حوزه ی اجرایی ترکیب می شود. تاثیرگذاری مثبت در جهت بهبود مطوبیت ها، مهمترین اتفاق خوشایند این رشته است. مسعود عبادی / کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری masoud.ipm@gmail.com sharp.iaic@gmail.com
آهنگ وبلاگ

بحث در مورد تراکم و انواع آن، در مقالات و کتب معتبر شهرسازی به تفصیل ، تشریح شده و در این مطلب نیازی به توضیح آن نیست0 موضوع اصلی در زمینه ی تراکم ، یک بحث کاملا راهبردی در مدیریت کلان شهر ها به ویژه مشهد است. همانطور که می دانیم، تراکم ساختمانی و جمعیتی ، ارتباط تنگاتنگی باهم دارند که این ارتباط در گذرگاه علم برنامه ریزی شهری و مدیریت راهبردی توسعه شهری بر قرار می شود. شاید این سوال به ذهن همه ی ما برسد که چرا تراکم های پیشنهادی طرح های مصوب شهری، تحقق پیدا نمی کنند ؟ دلیل اصلی این موضوع به نظر نگارنده به سه موضوع اصلی بر می گردد که بدون هیچ تعارفی ، عنوان می شود :

معاری و شهرسازی

1- اکثر کسانی که مسئولیت تهیه ی طرح های جامع و تفصیلی را در قالب مشاور شهرسازی بر عهده دارند، فاقد تخصص شهرسازی و به خصوص گرایش برنامه ریزی شهری هستند. اکثر گرایش ها به سمت معماری و عمران و نهایتا طراحی شهری است که همه ی ما می دانیم فاصله ی زیادی با برنامه ریزی شهری و راهبردی دارند.

2- عالی ترین مرجع تصویب طرح های توسعه شهری در ایران، شورای عالی معماری و شهرسازی است که متاسفانه بدون هیچ اغراقی در زمینه ی برنامه ریزی شهری  راهبردی تخصصی در این شورا حداقل با نگاه کردن به سمت دولتی اعضای آن دیده نمی شود.

3- عالی ترین مرجع اجرای طرح های توسعه شهری، شهرداری است که معاونت شهرسازی و معماری شهردار ، کلیدی ترین بخش کار است . متاسفانه معمولا معاون شهرسازی شهردار، یا مهندس عمران است یا معمار. به عنوان مثال، معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در حال حاضر، دارای مدرک فوق لیسانس معماری است.

البته بحث در این مورد به این معنا نیست که صرفا مدرک و رشته ی تحصیلی نشان دهنده ی حیطه ی کاری افراد است و مدیران شهری را به باد انتقاد بکشیم . اما بپذیریم که یک مهندس عمران یا معمار، برای آن که با موضوعات برنامه ریزی شهری آشنا شود، نیاز به زمان دارد ا این تجربه را در حیطه ی عمل پیدا کند.

متاسفانه موضوع تراکم و سایر موضوعات شهری در شهر ما با دید معمارانه (چه در سطح مشاوران شهرسازی و چه در سطح مدیران دولتی) انجام می شود. در مطالب بعدی، ارتباط تراکم که از دید بسیاری، یک موضوع پیش پا افتاده و ساده است، از قالب یک فرمول ریاضی به یک اهرم ارتباط بین علم برنامه ریزی شهری و طراحی شهری تبدیل خواهد شد تا صحت موضوعات فوق ، اثبات شود.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبادی 90/10/22:: 12:9 عصر     |     () نظر

چندروزپیش برای عکس گرفتن ازمبلمان شهری گذرم به پارک ملت افتادوبه یک نکته ی جالب برخوردکردم.
درست روبه روی پارک چشمم به یک نیمکت افتادکه برعکس کارگذاشته شده بود.نیمکت پارک جای نشستن آدمایی هست که بشینن وازمنظره لذت ببرن،برن توفکریابرای چندلحظه هم که شده ازاین دنیابیان بیرون وبه آرزوهای قشنگ فکرکنن.شایدباخودمون فکرکنیم نشستن روی این نیمکت حماقته .نیمکت به جای اینکه به طرف پارک قراربگیره،روبه روی بزرگراه همیشه پرترافیک وکیل آباد،ریل مترویی که آرزوی دیدنشوبه نسل بعدمون هدیه کردیم،ماشین هایی که به غیرازدودوسروصداکاردیگه ای ندارن و...قرارگرفته بود.به نظرشمااین نیمکت روبرای چه کسی گذاشتن.برای شهرداروشورای شهریااستاندارورییس جمهورکه بشینن وبه شهری که درساختنش تصمیم گیری کردن نگاه کنن.


شایدهم برای مردم باشه که بشینن وفکرکنن که درساختن شهرشون چقدرسهم داشتند.یااینکه چه کارهایی بنابه درخواست اوناتواین شهرانجام شده.
شایدهم برای ماشهرسازای آینده باشه که بشینیم وبه شهری نگاه کنیم که قراره درساختنش نقش مهمی ایفاکنیم.یاحداقل به این فکرکنیم که به عنوان یک دانشجوی شهرسازی برای مردم باید چه برنامه هایی اجراکنیم.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبادی 86/12/20:: 6:44 عصر     |     () نظر
در بیمارستانی ، دو مرد بیمار در یک اتاق بستری بودند . یکی از بیماران اجازه داشت که هر روز بعد از ظهر یک ساعت روی تختش بنشیند . تخت او در کنار تنها پنجره اتاق بود، اما بیمار دیگر مجبور بود هیچ تکانی نخورد و همیشه پشت به هم اتاقیش روی تخت بخوابد . آنها ساعت ها با یکدیگرصحبت می کردند؛ از همسر، خانواده، خانه ، سربازی یا تعطیلاتشان با هم حرف میزدند .هر روز بعد از ظهر، بیماری که تختش کنار پنجره بود، می نشست و تمام چیزهایی که بیرون از پنجره می دید، برای هم اتاقیش توصیف می کرد. بیمار دیگر در مدت این یک ساعت ، با شنیدن حال و هوی دنیای بیرون، روحی تازه میگرفت.
مرد کنار پنجره از پارکی که پنجره رو به آن باز می شد می گفت. این پارک دریاچه زیبایی داشت . مرغابیها و قوها در دریاچه شنا می کردند و کودکان با قایق های تفریحی شان در آب سرگرم بودند . درختان کهن منظره زیبایی به آنجا بخشیده بودند و تصویری زیبا از شهر در افق دوردست دیده می شد .
مرد دیگر که نمی توانست آنها را ببیند چشمانش را می بست و این مناظر را در ذهن خود مجسم می کرد و احساس زندگی میکرد.
روزها و هفته ها سپری شد . یک روز صبح ، پرستاری که بری حمام کردن آنها آب آورده بود ، جسم بی جان مرد کنار پنجره را دید که در خواب و با کمال آرامش از دنیا رفته بود . پرستار بسیار ناراحت شد و از مستخدمان بیمارستان خواست که آن مرد را از اتاق خارج کنند. مرد دیگر تقاضا کرد که او را به تخت کنار پنجره منتقل کنند . پرستار این کار را برایش انجام داد و پس از اطمینان از راحتی مرد، اتاق را ترک کرد .
آن مرد به آرامی و با درد بسیار ، خود را به سمت پنجره کشاند تا اولین نگاهش را به دنیای بیرون از پنجره بیندازد. حالا دیگر او می توانست زیبایهای بیرون را با چشمان خودش ببیند.
هنگامی که از پنجره به بیرون نگاه کرد ، در کمال تعجب با یک دیوار بلند آجری مواجه شد!
مرد پرستار را صدا زد و پرسید که چه چیزی هم اتاقیش را وادار می کرده چنین مناظر دل انگیزی را برای او توصیف کند؟

 : پرستار پاسخ داد

شاید او می خواسته به تو قوت قلب بدهد . چون آن مرد  !!! اصلأ نابینا بود و حتی نمی توانست این دیوار را هم ببیند


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 86/11/29:: 10:33 صبح     |     () نظر

در رتبه بندی بهترین شهر های جهان "تهران" از بین 350شهر در رتبه 177 قرار گرفت.

مطمئنا شما هم مثل ما به عنوان یک ایرانی دوست ندارین که شهرتون در اینچنین رتبه ای قرار بگیره.

مخصوصا با توجه قدمت و سابقه تاریخی که ایرانیان در شهر و شهر نشینی دارند میتونیم با کمی همت و پشتکار بیشتر جایگاه واقعی خودمون که چیزی جز بهترین نیست را به جهانیان نشان دهیم.

به امید آن روز که چندان هم دور از ذهن نیست بخصوص با وجود شهر سازان آینده ای همچون ما و شما. 

 

 

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در حالی در شهر زوریخ سوئیس سپری می کرد که همزمان با دیدار از این شهر، مرکز پژوهشی «مرکر» در بررسی‌ خود اعلام کرد «زوریخ» رتبه نخست کیفیت زندگی را در بین 350 شهر جهان به دست آورده است و این در حالی است که رتبه «تهران » در این رده‌بندی 177 است.

هوای پاکیزه، خانه‌هایی با سقف‌های شیروانی، کلیساهای متعدد، محیط آرام، دریاچه، تراموا و دیدنی‌های دیگر شاید نخستین تصویری باشد که در نمایی کلی از شهر زوریخ در ذهن هر فرد نقش می‌بندد. این شهر در هفته گذشته همانند سال گذشته به عنوان بهترین شهر از نظر کیفیت زندگی انتخاب شد. این در حالی است که در رده دوم هم شهر دیگری از کشور سوئیس به نام «ژنو» قرار گرفته است.
ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 86/11/28:: 6:12 عصر     |     () نظر

چراغ اول غلط گیرروآقای فربدنیاروشن کردن.

حدوددوماه یکی اززیرگذرهای پروژه ی میدان شهدابه بهره برداری رسید.شکی نیست که دراین پروژه وقت وهزینه ی زیادی صرف شده اما: مهندس درهمی اعلام کردکه این زیرگذرپیشرفته ترین زیرگذرخاورمیانه است.پس این پروپژه باید استانداردبین المللی داشته باشه.اشکالات فاحش این زیرگذرپیشرفته استانداردهای اون رودوبرابرکرده:

1)هیچ جای دنیادیده نشده که دردیواره ی یک زیرگذرازکاشی استفاده کنند.چون بایک تصادف ساده این دیواره ازبین میره.بهتراین بودکه ازبتون استفاده می کردن وبعدروی اون روطراحی می کردند.

2)آینه برای پیچ هایی استفاده میشه که دوطرفه باشه واتومبیل هایی که ازطرف مقابل درحرکت هستند دیده شوند.امااین زیرگذریه طرفه است!

بااین اشکالات معلوم میشه که هنوزبلدنیستیم که ازسرمایه وتخصص استفاده ی کافی روببریم.نظرشماچیه؟


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط عبادی 86/11/22:: 7:12 عصر     |     () نظر