سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آرمانشهر - وبلاگ خبری تحلیلی شهرسازی
درباره



آرمانشهر - وبلاگ خبری  تحلیلی شهرسازی


مدیر وبلاگ : عبادی[104]
نویسندگان وبلاگ :
نادر ناظمی شیروان[0]

شهرسازی، دانش خوبی ست اما شغل خوبی نیست و گاهی با بدترین اشکال و صفات نامطلوب در حوزه ی اجرایی ترکیب می شود. تاثیرگذاری مثبت در جهت بهبود مطوبیت ها، مهمترین اتفاق خوشایند این رشته است. مسعود عبادی / کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری masoud.ipm@gmail.com sharp.iaic@gmail.com
آهنگ وبلاگ

سلام .خسته نباشید میگم به مهندسان آینده ،خدا قوت .

درگیر کار بیان معماری1 بودم که به عنوان آنتراکت رفتم کتابخونه و یه کمی کتابارو بهم ریختم تا یه کتاب در رابطه با آمار پیدا کردم با خودم گفتم شاید برای بقیه هم مفید باشه .

 

روش های کمی در برنامه ریزی شهری ومنطقه ای

روش هایی که برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می شوند روش های کمی نام دارند . برنامه ریزان از این داده ها برای بررسی روند های بلند مدت، پیش بینی سیاست

در یک جامعه وبراورد مسائل  ممکن و فراهم آوردن نتایج منطقی در رابطه با یک سیاست استفاده می کنند .

روشهای کمی به وسیله رشته های مربوط به برنامه ریزی شامل اقتصاد ، جامعه شناسی ، جغرافیا ، معماری ، پژوهش در عملیات  وعلوم طبیعی تهیه شده وبرای برنامه ریزی ابزارهای تجزیه وتحلیل گوناگونی را فراهم کرده است ...

پیشینه :

پیش از دهه 1950، تحلیل برنامه ریزی بیشتر بر پایه آموزش های معماری بود که در اواخر دهه 1950و اوایل دهه 1960 روش های کمی گسترش یافت وعلوم اقتصا دی ، علوم اجتماعی را همراه با الگوهای پیچید ه ریاضی در بر گرفت که روش های آماری گوناگون وشیوه های پیش بینی در اقتصاد را مورد استفاده قرار داد . به تدریج رایانه هایی با سرعت زیاد ساخته شدند و برنامه ریزان به کاربرد این الگوهای تجزیه وتحلیل وگسترش روش های پیجیده تر پرداختند .

تا اواسط دهه 1970 بر الگوهای پیچیده تاکید چندانی نمی شد . در دهه 1980 جهت به عقب برگشت و روش های پیچیده مورد استفاده قرار  گرفت . برنامه ریزان در بیشتر کاربرد ها شیوه های ساده ومستقیم را برای تصمیم گیری عاقلانه برنامه ریزی کافی می دانند وبرای ارائه داده ها محاسبه ساده میانگین یا درصد ممکن است به اندازه لازم معنی دار باشند . به هر صورت برنامه ریزان باید بدانند که روش های آماری چه هستند وچگونه می توان آنها رابه صورت مطلوب مورد استفاده قرار داد.

آمار استنباطی :

این نوع تجزیه و تحلیل آماری احتمالات را اندازه گیری می کند . برنامه ریزان برای برآورد اینکه در یک جامعه بزرگ انتظار می رود پدیده ها با چه فراوانی روی می دهند . از آمار استنباطی استفاده می کنند. مزیت آمار استنباطی این است که از راه تجزیه وتحلیل نمونه ای پدیده های آینده در درون یک جامعه پیش بینی می شود . بدون آمار استنباطی برآورد هایی ازویژگی های جمعیت مانند میانگین درامد سالانه ، میانگین مسکن ومیانگین جریان آب در یک رودخانه نمی تواند به درستی براورد شود . اساس این روش استفاده از احتمال رخداد مجموعه ای از پدیده ها در زمان حال است تا بتوان احتمال رخداد پدیده ها را در آینده برداشت کرد . این احتمال به صورت عددی بیان می شود .

روشهای اماری:

یکی از مفید ترین روش های تجزیه و تحلیل کمی برای برنامه ریزان روش های اماری است.تجزیه و تحلیل های اماری پیچیده باید به وسیله کارشناسان امار شایسته انجام گیرد. برنامه ریزانی که در آمار مهارت ندارند حداقل باید آگاهی داشته باشند که روش های آماری چه قابلیت هایی دارند وچه زمان هایی باید مورد استفاده قرار بگیرند .

گرایش به مرکز:

متداول ترین تجزیه وتحلیل ها ، اندازه گرایش به مرکز هستند . وازه هایی مانند میانگین ، میانه ونما برای توصیف رایج ترین ارزش ها یا ویژگی های جوامع گوناگون استفاده میشوند . معمولا" برنامه ریزان با میانگین ، ویژگی های جمعیت ، میانه درآمد خانواده ونمای حجم ترافیک خودروها سروکار دارند .

پراکندگی :

واژه پراکندگی برای توصیف اندازه های گوناگون در داده ها استفاده می شود . پراکندگی از نظر واریانس ، انحراف استاندارد ودامنه ( حوزه مقادیر ) اندازه گیری می شود . با استفاده از تعریف واریانس می توان  نشان داد که جمعیتی با پراکتدگی به هنجار ، بیش از 99 درصد از ارزش ها در حوزه مقادیر (برد) قرار می گیرند . که 3 انحراف معیار زیر میانگین و 3 انحراف معیار بالای میانگین را شامل می شوند در حقیقت بیش از 95 درصد از ارزش ها در حوزه مقادیر در انحراف استاندارد مثبت ومنفی خواهد بو د .

توزیع:

 بسیار مهم است که بدانیم چگونه یک گروه بین سطوح گوناگون یک ویژگی مورد بررسی ، پراکنش یافته است خوشبختانه در بیشتر موارد جامعه ای که برنامه ریزان با آن سروکار دارند یا به صورت بهنجار یا به صورتهای دیگری پراکنش یافته اند که می تواند به شکل ریاضی بیان شود .

(ادامه دارد ....)


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط 86/12/28:: 9:15 عصر     |     () نظر